مهرداد پاشو کرده بود تو یه کفش و می گفت یا ساندرو یا هیچ ماشین دیگه ای. بابا می گفت: تو می دونی قیمت روز خودرو الان چنده. نظرش خودرو سانتافه بود. مهرداد هم می گفت: می دونم قیمت خودرو بالا رفته.اما باتوجه به امکانات و قیمت محصولات داخلی و به خصوصی محصولات پارس خودرو ساندرو مناسبه.
البته مهرداد بیشتر دوست داشت خودرویی داشته باشه که دیگران تجربه کردند و چون امیر علی دوست دوران بچگی اش هم ساندرو داشت اون هم می خواست ساندرو بخره . اما بابا از زاویه ی دیگه ای نگاه میکرد و می گفت تو برو یک پراید بخر بقیه پول تو بیار بازار برات طلا بخرم. این جوری سرمایه ات زیاد می شه.
مامان هم گاهی دخالت می کرد و می گفت: مرد چی کار داری بذار هر چی دوست داره بخر. مهرداد هم از این فرصت استفاده کرد و گفت : بذارین یه کمی در باره ساندرو برای بابا بخونم شاید راضی شد. بابانگاهی کرد و حرفی نزد. مهرداد هم شروع کرد به خوندن :
رنو ساندرو در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک عرضه می شود. رنو ساندرو در بازارهای جهانی با برند داچیا عرضه می شود و در بازار ما تحت عنوان رنو تولید می شود. رنو ساندرو از نظر تجهیزات نسبت به رقبا در سطح پایین ترین قرار دارد ولی از نظر کیفیت نسبت به آنها در رده بالاتری قرار می گیرد.
ساندرو خودروی هاچبکی است که از آذرماه سال ۹۴، توسط شرکت پارسخودرو – زیرمجموعهی از گروه خودروسازی سایپا – وارد بازار ایران شده است. این خودرو که در اروپا با نام داچیا ساندرو شناخته میشود، یکی از محصولات مشترک شرکت خودروسازی فرانسوی رنو و زیرشاخهی رومانیایی آن موسوم به داچیا است که نسل اول آن در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۷ معرفی شد و اکنون نسل دوم آن در بازارهای جهانی عرضه میشود.
این خودرو بر اساس پلتفرم لوگان (تندر ال ۹۰) توسعه داده شده است و در کلاس سابکامپکت یا سوپرمینی قرار میگیرد. داچیا ساندرو در بازار برخی از کشورها مانند ایران، روسیه، مصر، آفریقای جنوبی، مکزیک و آمریکای جنوبی تحت عنوان رنو ساندرو عرضه میشود.
بابا که از یک ریز خوندن بهرام حوصله اش سر رفته بود از جاش بلند شد و گفت من که نمی گم ساندرو ماشین خوبی نیست . من می گم این همه پول رو برای ماشین نده. ماشین سرمایه نیست. آهن پاره است. افت قیمت داره . مهرداد با شوخ طبعی گفت : حالا تو رو خدا بشین این چند تا جمله رو هم در باره ساندرو گوش کن. بابا نشست و بعد مهرداد ادامه داد :
پارسخودرو رنو ساندرو را در دو مدل دستی و اتوماتیک روانهی بازار کرده است؛ سیستم انتقال قدرت مدل دستی از نوع ۵ سرعته و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و مدل اتوماتیک این خودرو از سیستم انتقال قدرت ۴ سرعته بهره میبرد و بهصورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۸.۳ لیتر مصرف سوخت دارد.
مطابق اطلاعات موجود در وبسایت شرکت پارسخودرو، حداکثر سرعت مدلهای دستی و اتوماتیک این خودرو بهترتیب ۱۷۵ و ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و این دو خودرو بهترتیب به ۱۰.۵ و ۱۱.۵ ثانیه زمان نیاز دارند تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسند.
اما در باره طراحی ساندرو باید بگم که نوشته : طراحی داخلی ساندرو شباهت بسیار زیادی به خودروی تندر دارد و شاید بتوان مهمترین تفاوتهای آنها را استفاده از نوارهایی به رنگ نقرهای دور دریچههای هوا و آرم رنو روی غربیلک فرمان و سفیدبودن صفحات نشانگر سرعت و دور موتور در خودروی ساندرو دانست. همانند تندر،در این خودرو شاهد تجهیزاتی مانند نمایشگر داشبورد، سیستم موقعیتیابی و سیستم سرگرمی مدرن نیستیم.انتقادی که عموم خریداران به محصولات رنو داشتند، مربوط به طراحی خستهکنندهی بدنه و بهخصوص داخل خودرو بوده است که این موضوع در ساندرو نیز صادق است.
در داخل ساندرو خبری از تجهیزاتی مانند نمایشگر لمسی، سیستم موقعیتیابی، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری و سیستم سرگرمی مدرن نیست.
نقطهی قوت تندر ۹۰، تواناییهای حرکتی آن است. با وجود ظاهر خستهکننده، این خودرو در سیستم قوای محرکهی خود از پیشرانهی توانمند بهکاررفته در برادر بزرگتر خود (رنو مگان) بهره میبرد که بدین ترتیب باعث شده است در این بخش یک سر و گردن نسبت به رقبای داخلی خود، برتر باشد.
همچنین رنو ساندرو نیز همانند تندر ۹۰ از پلتفرم B0 بهره میبرد. این موضوع نوید تواناییهای بالای حرکتی در خودرو میدهد؛ پلتفرمی که در محور جلو و عقب خود به ترتیب به سیستمهای تعلیق مستقل مکفرسون با بازوی جناقی و نیمهمستقل با فنرهای پیچشی مجهز شده است.این مجموعهی تعلیق، هندلینگ و چسبندگی مناسبی در پیچها فراهم میکنند. حداقل فاصلهی ساندرو از زمین، همانند تندر معادل ۱۲۰ میلیمتر است؛ بنابراین این خودروی هاچبک امکان حرکت در طیف گستردهای از سطوح جاده دارد.
مهرداد همین طور داشت می خوند و با علاقه از ساندرو می گفت که بابا از جاش دوباره بلند شد تا به طرف اتاق خواب بره. در حالی که می رفت گفت: تو که این قدر شوقو ذوق داری برو بخر بخر پسرم بخر.من برم استراحت کنم.یه روزی متوجه حرف من می شی که نباید برای ماشین زیاد هزینه کرد که دیگه دیره. ماشین سرمایه به حساب نمی آد.