امروزه با پیشرفت در صنایع مختلف دارویی و اشباع شدن تبلیغات این دسته از محصولات میان مردم،شایسته است که با انتخابی دقیق و هوشمندانه برای کالا و عرضه یک محصول مواردی را رعایت کنیم تا فرد خریدار، مشتاق خرید از آن برند باشد و این مشتری بتواند یک خریدار همیشگی برای این کارخانه باقی بماند. از جمله مواردی که باید به آن توجه شود میتواند توجه به طراحی و بسته بندی جعبه دارویی، نوع بسته بندی، رنگ و دیگر اجزا باشد.
سر فصل های مطلب
Toggleبرای درک بهتر به این مثال توجه کنید. تصور کنید شما در جاده ای مشغول حرکت هستید که آن جاده زیبایی های خاص خود را دارد و در هنگام عبور از این جاده توجه شما به گله گاو هایی که کنار جاده هستند جلب میشود ومشتاقانه به منظره بیرون خود مینگرید و برای شما جذابیت دارد، برای مدتی از نگاه کردن به بیرون پنجره لذت میبرید ولی بعد از تکراری شدن این صحنه برای شما، دیگر توجه ای به محیط اطراف خود نمیکنید و خسته میشوید، اما ناگهان اگر یک چیز غیر عادی مثل یک گاو بنفش به چشم شما بیوفتد سریع توجه شما باز به محیط بیرون جلب میشود و آن منظره را دنبال میکنید. حال میخواهیم به زبانی ساده تاثیر تبلیغات و جلب مشتری را در زندگی روزانه شرح دهیم و بگوییم اگر شما در کسب و کار خود همانند یک گاو بنفش عمل کنید. به سادگی میتوانید مشتریان زیادی را به خود اختصاص دهید و با یک ایده و خلاقیت این منظره و تبلیغات کسل کننده
را برهم بزنید. یکی از روشهای هوشمندانه عمل کردن و ایجاد خلاقیت و جلب توجه مشتری میتواند طراحی بسته بندی دارو باشد.
طراحی بسته بندی دارو درست است که باید خلاقانه و برای افراد جذاب باشد اما یکسری نکات در این باره وجود دارد که باید به آنها توجه شود از جمله:
اطلاعات شرکت یا برند مورد نظر اول از همه باید توسط چاپخانهها حفظ شود تا سرقتی صورت نگیرد چرا که شرکتهای بزرگ داروسازی برای ایدههای خود هزینه های بسیار میکنند و حفاظت از اطلاعات افراد اول از همه باید تامین باشد.
مهمترین موضوع برای طراحی بسته بندی دارو رعایت نکته ای است که درب قوطی دارو باید طوری طراحی شود تا آن دارو فقط توسط خود شخص بزرگسال باز شود و از لحاظ ایمنی از سطح بالایی برخوردار باشد تا به راحتی در اختیار کودکان نتواند قرار بگیرد. نکته مهم دیگر این است که طراحی بسته بندی دارو باید طوری باشد که از فساد دارو جلوگیری کند و به راحتی در معرض هوا و اکسیژن قرار نگیرد و تا پیش از تاریخ انقضای آن فرد بتواند آن را مصرف کند.
برای اطمینان خاطر هرچه بیشتر و مطلع بودن بیمار بهتر است تا تاریخ تولید و مصرف دارو طوری روی جعبه قرار بگیرد که فرد در نگاه اول بتواند تشخیص دهد و پیدا کردن اطلاعات دارو برای بیمار سخت و مبهم نباشد.
برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، دارو هایی ک موجب وابستگی فرد به مصرف آن دارو میشود،مانند داروهای اعصاب یا داروهایی که برای یکسری افراد منع مصرف دارد و سایر، بهتر است با رنگی متمایز از رنگ جعبه دارو این نکات به وضوح ذکر شود تا خود بیمار بعد از مشورت پزشک از دارویی که مصرف میکند مطلع باشد و در صورت فراموشی دستور ذکر شده آن را جدی بگیرد.
انتخاب رنگ پس زمینه در طراحی و چاپ جعبه دارویی یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه شود. برای رنگ پس زمینه بهتر است رنگی خلاف رنگ متن مورد نظر روی جعبه دارو عمل کرد. مثلا اگر رنگ پس زمینه تیره است بهتر است فونت نوشته شده متنی روشن باشد یا برعکس، زیرا به این صورت نوشتههای چاپ شده خیلی راحتتر میتواند در اختیار فرد قرار بگیرد و تشخیص آن برای فرد ساده باشد.
به این نکته توجه کنید که فونتهای بسیار فراوانی وجود دارد اما اگر ریز شویم روی این موضوع به یک نتیجه گیری کلی میرسیم که فونتی که مورد استفاده برای خوراکی و مواد غذایی هست، شاید به عنوان یک فونت دارو کاربردی نباشد . در انتخاب فونت باید به چند مورد توجه شود:
برای تمام افراد قابل استفاده و خوانا باشد
با در نظر گرفتن شرایط تمام افراد، باید طوری بسته بندی دارو طراحی شود و یا فونت مناسب داشته باشد که قابل استفاده برای افراد مسن، نابینا یا کم بینا باشد. برای مثال ایجاد برچسبهایی شبرنگ روی متن یا فونت دارو برای دیده شدن در شب برای افراد مسن یا ایجاد برجستگی ها و برامدگی هایی در سطح قوطی دارو که به راحتی قابل استفاده باشد. از مهمترین دلایلی که یک شخص راغب است فقط از یک شرکت خرید کند و یا هیچ داروی مشابه آن را نخواهد همین سهولت در استفاده و به کار گیری دارو و محصول مصرفی می باشد.
تنها به متن و نوشته اکتفا نکنید
گاهی اوقات شرکتهای مختلف خلاقیتهای جالبی به کار میبرند. مثلا تنها به متن اکتفا نمیکنند و با ایجاد یک بنر، برچسب و یا عکس به صورت یک چشم به هم زدنی هدف محصول خود را بیان میکنند، به این صورت که مکانیزم یا اثری که آن دارو قرار است روی بدن انسان بگذارد و یا اندام هدف آن دارو را روی جلد قوطی دارو ذکر میکنند مثل به کار بردن تصاویر ناخن و موی سالم بر روی جعبه های مولتی ویتامین مخصوص تقویت مو و ناخن، بدین وسیله فرد با یک نگاه اجمالی متوجه اثر دارو میشود و یا میان بقیه داروهای خود آن را گم نکند و بتواند راحت تشخیص دهد.
برای مخاطبان جذاب و گیرا باشد
به این نکته توجه کنید مخاطبان تمام داروها افراد مسن نمی باشند و باید در نظر گرفت که یکسری کودکان هم در نظر گرفته میشوند، داروهای مولتی ویتامینی که به صورت دوره ای هرکودکی نیاز است که مصرف کند میتوان از لحاظ طراحی جعبه دارو و هم از نظر مزه خلاقیتی به کار برد که خود کودک هم مشتاق باشد و صرفا آن را به صورت یک دارو نبیند.
و در آخر به این نکته توجه کنید که طراحی و بسته بندی دارو فعالیتی نیست که یکباره انجام شود و نیازمند متخصص ماهر و دقیق در این زمینه می باشد. شرکت کیان مهر را با خیال راحت میتوانید برای طراحی و بسته بندی محصولات خود انتخاب کنید چرا که این شرکت تا به امروز توانسته است، رضایت مشتریان خود را جلب کند و طبق سلیقه، نیاز و هدف مشتریان بسته بندی محصولات را انجام دهد.
تهیه و تنظیم: شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر